Voldoende eiwitten eten

Dieet Pro

Tijdens het afvallen zijn eiwitten belangrijk. De eiwitten dragen bij aan verschillende belangrijke functies in het lichaam. Eiwitten komen het lichaam binnen door voeding. De eiwitten uit de voeding worden in het lichaam omgezet in lichaamseigen eiwitten. De eiwitten bestaan uit 22 aminozuren. Tijdens de vertering worden de eiwitten verdeeld in losse aminozuren. Van de 22 aminozuren kan het lichaam er maar 13 zelf aanmaken. Dit betekent dat 9 aminozuren alleen uit voeding kunnen komen. De voordelen van eiwitten tijdens het afvallen is dat de spiermassa door de eiwitten wordt behouden. Een ander voordeel van eiwitten is dat deze het metabolisme versnellen en je minder snel honger krijgt. Dit komt doordat eiwitten langzaam verteerd worden.

Hoeveel eiwitten heb ik nodig?
Voor een gemiddeld persoon is 0,8 tot 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht voldoende. Personen die veel sporten hebben meer eiwitten nodig. Voor een sporter is 1,5 tot 2 gram per kilo lichaamsgewicht aanbevolen. Voor spieropbouw is nog meer eiwitten nodig. Een bodybuilder heeft zelfs meer dan 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig.

In welke producten zitten eiwitten?
Producten met eiwit zijn voornamelijk te vinden in natuurlijke producten. Dit is bijvoorbeeld vlees zoals biefstuk, kip, kalkoen. Eiwitten zijn ook veelvuldig te vinden in vis zoals koolvis, makreel en tonijn. Er zijn hiernaast producten zoals eieren, bonen, noten en zuivelproducten die veel eiwitten bevatten. Zuivelproducten zoals melk, yoghurt en kwark bevatten veel eiwitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *