Dieet Pro

Vetten worden door het lichaam gebruikt voor het uitvoeren van vele functies. Vetten worden gebruikt als brandstof voor het lichaam maar ook voor de bouw van cellen en het immuunsysteem. In feite zijn de vetten onmisbaar voor het lichaam. Vetten bevatten de vitamines A, D en E maar er zijn ook essentiële vetzuren. Dit zijn vetten die het lichaam nodig heeft maar niet zelf kan produceren.

Vet levert per gram 9 kilocalorieën op. Een man heeft ongeveer 100 gram vet per dag nodig. Vrouwen hebben ongeveer 80 gram vet per dag nodig. De meeste mensen halen dit echter niet. In het hedendaagse eetpatroon wordt er bijna alleen maar gebruikt gemaakt van koolhydraten. Vetten worden onderverdeel in verzadigde en onverzadigde vetten.

Onverzadigde vetten
Onverzadigde vetten zijn de goede vetten. De meeste mensen krijgen te weinig onverzadigde vetten binnen en te veel verzadigde vetten. Onverzadigde vetten zijn te vinden in vis zoals makreel en tonijn en in olie zoals olijfolie. Onverzadigde vetten zijn veel te vinden in plantaardige producten. Onverzadigde vetten hebben veel voordelen voor het lichaam. Zo kunnen onverzadigde vetten het cholesterol verlagen. Dit voorkomt veel gezondheidsproblemen zoals een beroerte bijvoorbeeld.

Verzadigde vetten
Verzadigde vetten zijn de slechte vetten. De verzadigde vetten zitten in producten die als “ongezond” worden gezien zoals cake, taart en frituur. Er zijn veel nadelen aan het eten van te veel verzadigde vetten. Zo kan het cholesterol er door stijgen. Een hoog cholesterol kan de vaatwanden verdikken waardoor de vaten dichtslibben. Als de vaten dicht gaan zitten dan kan er bijvoorbeeld een herseninfarct ontstaan.