Dieet Pro

Vezels zijn koolhydraten die niet verteerbaar zijn of maar voor een klein gedeelte. Deze koolhydraten zijn nodig voor een goed werkende spijsvertering en stoelgang. De vezels leveren geen voedingsstoffen en daardoor hebben vezels ook geen calorieën. Toch zijn vezels goed voor de gezondheid. Het advies is om per dag minimaal 30 gram vezels binnen te krijgen. Vezels zijn te vinden in groente en fruit, volkorenproducten maar ook in aardappelen, graanproducten, noten en zilvervliesrijst.

Voordelen van vezels
Vezels zorgen voor een goede stoelgang. De vezels nemen vocht op in de darmen waardoor de stoelgang verbeterd wordt. Er zijn vezels die een goede invloed hebben op het slechte cholesterol. Met een beter cholesterolgehalte in je lichaam heb je minder kans op hart- en vaatziekten. Vezels zorgen hiernaast voor een langer verzadigd gevoel doordat de maag gevuld wordt door de vezels. Doordat vezels geen calorieën bevatten zijn ze goed te gebruiken tijdens het afvallen.

Soorten vezels
Vezels kunnen aan een product worden toegevoegd maar ze kunnen ook in nature in het product zitten. Er zijn verschillende soorten vezels. Zo zijn er oplosbare en niet-oplosbare vezels. De oplosbare vezels worden in de darmen door bacteriën afgebroken. De niet-oplosbare vezels kunnen niet door bacteriën worden afgebroken.