Dieet Pro

Koolhydraten leveren de brandstof voor het lichaam zodat het kan functioneren. Het eetpatroon van een gemiddeld persoon bestaat tegenwoordig voor het grootste gedeelte uit koolhydraten. Dit kan bij veel personen zelfs oplopen tot meer dan 80% van de dagelijkse calorie inname. Koolhydraten komen het lichaam binnen via voeding en worden in het lichaam verteerd. Tijdens de vertering worden koolhydraten omgezet naar glucose. In deze vorm komen de koolhydraten in de bloedbaan terecht.

Het wordt aangeraden voor mannen om circa 250 gram koolhydraten per dag te eten. Vrouwen mogen 200 gram koolhydraten per dag hebben. Een gram koolhydraten staat gelijk aan 4 kilocalorieën. Koolhydraten zijn er in verschillende vormen:

Suikers
Snelle suikers zoals glucose , maltose, fructose, sucrose, lactose en galactose behoren ook tot de koolhydraten. Deze suikers worden heel snel of zelfs helemaal niet verteerd voordat ze in de bloedbaan komen.

Polyolen
Polyolen is een andere naam voor zoetstoffen zoals sorbitol en xylitol. Alhoewel de meeste zoetstoffen geen calorieën hebben bevatten de polyolen wel calorieën. Doordat de smaak van polyolen sterk is hoeft er niet veel van gebruikt te worden. Het aantal calorieën is veel minder dan normale suiker.

Zetmeel
Zetmeel is een koolhydraat maar heeft niet een zoete smaak zoals suiker. Zetmeel is te vinden in producten zoals rijst, pasta en brood.