Dieet Pro

Eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam. Eiwitten hebben vele functies in het lichaam. Ze zorgen er ook voor dat het lichaam beschermd wordt tegen ziektes. Het grootste gedeelte van het menselijk lichaam is gebouwd door eiwitten. De botten en de huid worden bijvoorbeeld door eiwitten gemaakt. Het lichaam kan zelf eiwitten aanmaken maar het is ook belangrijk om eiwitten door de voeding binnen te krijgen. Eiwitten die via voeding binnenkomen worden tijdens de spijsvertering omgezet naar aminozuren. De aminozuren worden vervolgens door het lichaam gebruikt als bouwstof. Een man heeft gemiddeld 70 gram eiwitten per dag nodig. Een vrouw heeft gemiddeld 60 gram eiwitten per dag nodig.

Producten met eiwitten
Eiwitten zijn veel te vinden in vlees zoals biefstuk, kalkoen, kip en rundvlees. Vis is ook eiwitrijk voedsel. Er zijn veel eiwitten te vinden in makreel, tonijn en koolvis. Vlees en vis zijn de voornaamste eiwitbronnen. Hiernaast zijn eiwitten te vinden in zuivelproducten zoals melk, kwark en yoghurt. Andere producten die eiwitten bevatten zijn eieren, noten en bonen.

Te weinig eiwitten
Als je te weinig eiwitten binnenkrijgt dan ontstaat er een tekort in het lichaam. Het lichaam kan niet alle eiwitten zelf aanmaken. Als de essentiële aminozuren niet via de voeding binnenkomen en het lichaam kan deze ook niet aanmaken dan kan dit leiden tot een tekort. Dit staat ook wel bekend als een proteïne deficiëntie. De volgende symptomen kunnen optreden als er sprake is van een tekort: vermoeidheid, haaruitval, afbraak van spieren, lage lichaamstemperatuur en een verstoorde hormoonspiegel.