Paleo dieet: 5 tips om af te vallen

Dieet Pro

Paleo eten helpt je bij het bereiken van een gezond gewicht. Bovendien is het Paleo dieet zeer geschikt voor de lange termijn en is het een erg gezonde manier om af te vallen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld caloriearme diëten, waarbij je lichaam allerlei voedingsstoffen tekort komt.

Volg de 5 onderstaande tips op om snel en succesvol af te vallen met het Paleo dieet.

1: Eet voldoende
Te weinig eten kan je metabolisme vertragen waardoor je niet tot nauwelijks afvalt. Dit komt omdat je lichaam in de spaarstand gaat zodra je te weinig eet. Met het Paleo dieet val je af zonder dat je jezelf hoeft uit te hongeren. Je hoeft hierbij ook geen calorieën te tellen, wat je meteen een hoop stress bespaart. Doordat Paleo maaltijden voedzaam en verzadigend zijn, zal je vanzelf wat minder gaan eten.

2: Houd het simpel
Gezond eten hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Simpel eten is soms juist beter dan speciale en ingewikkelde gerechten. Onderzoeken tonen aan dat het eten van simpele maaltijden ervoor zorgt dat je minder eet. Ga daarom voor simpele maaltijden die rijk zijn aan proteïnes, gezonde vetten en groentes. De ingewikkelde gerechten met vele ingrediënten, kan je beter voor het weekend of speciale gelegenheden bewaren.

3: Kies voor een hoeveelheid koolhydraten die bij jou past
Hoe het lichaam reageert op koolhydraten, verschilt sterk van persoon tot persoon. Sommigen voelen zich het beste bij een koolhydraatarm dieet, terwijl anderen meer koolhydraten nodig hebben. Hoeveel je beweegt, speelt hierbij een belangrijke rol. Sport je veel? Dan heb je wat meer koolhydraten nodig. Te weinig koolhydraten in combinatie met fanatiek sporten kan leiden tot vermoeidheid en zelfs tot de afbraak van spieren. Als je niet veel beweegt, is het juist wel een goed idee om koolhydraatarm te eten als je wilt afvallen. Kies altijd voor goede koolhydraten uit bijvoorbeeld (gedroogd) fruit, havermout, quinoa of bonen. Vermijd koolhydraten uit onder andere suiker, pasta, witte rijst, koekjes en gezoete vruchtensappen.

4: Beweeg verdeeld over de dag
Uit onderzoek van de University of Missouri-Columbia blijkt dat zitten de activiteit van het enzym lipoproteïnelipase (LPL) vermindert. Dit enzym helpt ons bij het verbranden van vet. Als je zittend werk doet, kan het soms lastig zijn om overdag genoeg te bewegen. Maar het is zeker niet onmogelijk. Kies bijvoorbeeld voor een zit/sta bureau, fiets of loop naar je werk of maak in je pauze een wandeling. Moet je toch echt zitten? Kies dan in ieder geval voor een actieve zithouding.

5: Richt je niet alleen op je dieet en beweging
Naast de juiste voeding en beweging, spelen andere factoren ook een rol tijdens het afvallen. Zorg dat je voldoende slaapt en vermijd stress. Slaaptekort is schadelijk voor onze gezondheid en uit onderzoek van de European Sleep Research Society blijkt dat slaaptekort ons hongergevoel aanwakkert. Stresshormonen zorgen ervoor dat we meer eten en dat we ook nog eens meer vet opslaan. Dit werd aangetoond door onderzoek dat in 2001 werd gepubliceerd in Psychoneuroendocrinology.

Met deze 5 tips val je sneller af terwijl je het Paleo dieet volgt. Eet dus genoeg, kies voor simpele maaltijden, beweeg en slaap voldoende en vermijd stress. Dit helpt je niet alleen bij het afvallen, het komt ook je gehele gezondheid ten goede. Zo heb je er ook op langere termijn profijt van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *