Kun je met hardlopen afvallen?

Dieet Pro

Als je aan afvallen rondom de buik denkt, dan denk je vaak ook gelijk aan beweging. En dat is niet vreemd: beweging is een van de hoofdonderdelen die ervoor zorgt dat jij jouw streefgewicht kunt bereiken. Weinig mensen weten dat je met hardlopen ook echt kunt afvallen, en dat het vooral een kwestie is van hoe vaak jij gaat hardlopen. Afvallen hoeft niet moeilijk te zijn, zolang jij maar genoeg eraan doet om jouw doelen te bereiken. En deze doelen kun je alleen bereiken als je weet wat deze doelen zijn – en door hardlopen bij deze doelen mee te nemen maak je het bijzonder eenvoudig voor jezelf om keer op keer dichter bij jouw doel te komen.

Want als je gaat hardlopen gebeurt er van alles met jouw lichaam. Je benen raken na verloop van tijd uitgeput, je gaat zweten en jouw metabolisme wordt na het hardlopen ineens bijzonder actief. Al deze factoren dragen bij aan het feit dat je na verloop van tijd weldegelijk gaat afvallen. En dat is natuurlijk precies wat je wilt. Het is echter de mate waarin jij jouw benen beweegt, met welke snelheid je dit doet en hoe groot de afstanden die jij aflegt dat de mate van effectiviteit beïnvloedt. Je kunt met afvallen als je regelmatig gaat hardlopen, want een eenmalige hardloopsessie zal weinig effect hebben.

Hoe werkt hardlopen en afvallen?

Als je gaat hardlopen dan verbrand je energie. Deze energie komt eerst uit de voeding die je die dag hebt gegeten. Die boterhammen met kaas die jij tussen de middag at worden omgezet in energie zodat jij die later kunt gebruiken. Je start met hardlopen en het lichaam heeft al snel energie nodig. Er wordt op dat moment door alle energie die jij hebt heen gebrand, totdat het op is. En dan heb je normaal gesproken een probleem, maar gelukkig heeft jouw lichaam hier de ideale oplossing voor: het gaat vet verbranden om te zorgen dat jij toch voldoende energie hebt om door te gaan. En hoe meer vet jij verbrandt, hoe minder lichaamsvet jij overhoudt.

Nu spreken we niet echt van hardlopen en afvallen als je één keer de straat op gaat en rent. De mate van gewichtsverlies is in dat geval zo laag dat je het eigenlijk kunt negeren. Het werkt veel beter als je regelmatig de straat op gaat, een lang stuk rent en het de volgende dag weer herhaalt. Een kort sprintje van 100 meter zal ook weinig resultaat opleveren, maar een hardloopsessie van 30 tot 60 minuten zorgt voor dusdanig veel vetverbranding dat je hier zeker goede resultaten van zult gaan zien. En dat is ook het belangrijkste onderdeel van hardlopen: je moet het regelmatig doen en ook lange afstanden afleggen. Hoe beter je dat optimaliseert, hoe meer je uiteindelijk zult afvallen.

De wetenschap achter hardlopen en afvallen

Het lichaam gebruikt allerlei stoffen om goed te functioneren. Als jij jouw benen beweegt dan is hier energie voor nodig. Het verhoogt voor korte tijd de hartslag omdat er bloed in de benen nodig is. En de mate waarin het hart slaat heeft invloed op de hoeveelheid energie die jij op een dag gebruikt. Tijdens – en na – een hardloopsessie wordt de hartslag verhoogd. Dit is dus ook het moment waarop jij de meeste energie zult verbranden. En daar zit nog een redelijk handig trucje bij.

Want het uiteindelijke doel bij hardlopen is om jouw hartslag zo hoog mogelijk te houden. Maar je kunt niet continu op maximale sprint doorrennen. Dat houd je natuurlijk maar een paar minuten vol. Het is daarom beter om voor High Intensity Interval Training te kiezen (HIIT). Dit houdt in dat je een korte sprint van 30 seconden doet, op 80% van jouw maximale snelheid, en vervolgens 90 seconden pauze neemt. Het gevolg is dat jouw hartslag gedurende 120 seconden op vrijwel maximaal ligt, ondanks dat je telkens weer een prettige rustperiode hebt. Je kunt dus vrijwel onbeperkt doorgaan, omdat je niet moe wordt. De rustpauzes geven je voldoende vrijheid om de sprint keer op keer te herhalen en de hartslag weer zo veel mogelijk te verhogen. Dit heeft als belangrijkste effect dat jij ontzettend veel energie verbrandt en dus in zeer korte tijd flink wat vet kunt wegbranden.

Begin vandaag met hardlopen en afvallen

De informatie in dit artikel is handig wanneer jij al regelmatig hardloopt en graag wat meer wilt afvallen. Ben je een startende hardloper? Check dan deze website. Maar het is ook handig voor mensen die op dit moment helemaal niet hardlopen en toch bezig zijn met gewichtsverlies. Door HIIT-hardloopsessies in jouw dagelijkse leven te verwerken kun jij zorgen dat jij eindelijk dat streefgewicht bereikt waar jij al lange tijd naar uitkijkt.

Een ander alternatief voor afvallen met hardlopen is de Kettlebell workout. Op de website van goedkoopsnelafvallen.nl lees je een informatieve review over de kettlebell workout.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *