Het DASH Dieet, wat is dat?

Dieet Pro

Het DASH Dieet is oorspronkelijk ontwikkeld om hoge bloeddruk te voorkomen en te verhelpen, in opdracht van de Amerikaanse overheid. DASH staat voor Dietary Approaches to Stop Hypertension. Dit dieet heeft zich al bewezen als dieet dat de bloeddruk aanzienlijk verlaagt. Het DASH dieet is in Amerika in 2015 voor de 5e keer achtereen bekroond tot Beste Dieet!

Het DASH Dieet is een gezond en evenwichtig dieet waarmee je gegarandeerd alle benodigde voedingsstoffen naar binnen krijgt. Inmiddels is gebleken dat dit dieet niet alleen helpt de bloeddruk te verlagen, maar ook bij verlagen van het cholesterolgehalte, verminderen van de kans op hart- en vaatziekten en heeft een positief effect bij diabetes. Verlaging van hoge bloeddruk zal al binnen 2 weken meetbaar zijn. Door de gezonde en uitgebalanceerde voeding kun je met dit dieet ook gemakkelijk gewicht verliezen zonder honger te hebben. Je kunt natuurlijk denken, dat verliezen van gewicht logisch is bij het eten van gezonde voeding, maar de adviezen die het Dash Dieet Plan aangereikt helpen je om het dieet vol te houden. Het Dash Dieet is geschikt voor jong en oud en ook voor mensen die gewoon gezond en evenwichtig willen eten.

Wat je mag eten?
Bij het DASH dieet gaat het om eten van graanproducten, groente, fruit, peulvruchten en noten. Vezelrijk eten zorgt voor een goede spijsvertering en een soepele stoelgang.
Aangeraden wordt het eten van rood vlees, zout, verzadigde vetten en ‘slechte’ koolhydraten sterk te verminderen of te vermijden. ‘Slechte’ koolhydraten zijn koolhydraten die snel worden verteerd en weinig meerwaarde aan het lichaam bieden, zoals frisdrank, koek en snoep. Van rood vlees is bekend, dat dit een bloeddruk verhogend effect heeft.

Hoeveel mag je eten als je wilt afvallen met het DASH dieet?

Ieder lichaam is anders, dus is het vrij lastig te zeggen hoeveel je precies mag eten van iets. Zo hebben je geslacht, dagelijkse activiteiten en beroep een grote invloed op je dagelijkse behoefte. Want je kan je voorstellen dat een man van 25, met een lichamelijk zwaar beroep zoals bouwvakker, en die ook nog eens 4 dagen in de week 2 uur fanatiek sport een grotere dagelijkse behoefte heeft dan iemand die op kantoor werkt, en niet sport.

Neem daarom deze onderstaande punten mee als richtlijn.

  • Je mag granen nuttigen met een max van 8 porties op een dag (één portie houdt in een half kopje rijst of een boterham)
  • Je mag één portie kip of mager vlees per dag nuttigen (houdt ongeveer 200graam aan)
  • Zout zo min mogelijk (met een absolute max van 23mg per dag)
  • Van noten mag je een handje per dag eten (zo’n 100 gram)
  • Groenten kun je eten tot wel 5 halve kopjes
  • Eet suiker zeker niet teveel (tussen de 3 en 7 gram max)

Voordelen van het DASH Dieet

  • Het is GEEN crash dieet
  • Geen shakes of maaltijdvervangers
  • Gevarieerd eten
  • Bewezen lagere bloeddruk
  • Geen Jojo effect
  • Geen punten of calorieën tellen

Een ander voordeel van het DASH Dieet is dat mensen het goed kunnen volhouden aangezien het erg gevarieerd is en je eigenlijk alles wel mag eten, alleen met mate!

Heb je moeite met afvallen en wil je eens iets anders proberen dan de crash diëten of Superfood plannen? Dan is het DASH Dieet waarschijnlijk een goede uitkomst voor je.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *