Een koolhydraatarm dieet werkt

Dieet Pro

Het volgen van een koolhydraatarm dieet helpt wel degelijk met het afvallen. Zo’n 23 wetenschappelijke onderzoeken hebben dat bewezen. In de meeste gevallen verliezen mensen 2 tot 3 keer meer gewicht bij het volgen van een koolhydraatarm dieet dan bij het volgen van een standaard laag vet dieet. Het volgen van een koolhydraatarm dieet en het eten van koolhydraatarme recepten is ook erg veilig. Uit deze 23 wetenschappelijke onderzoeken waarbij mensen zijn gevolgd die het koolhydraatarm dieet volgen is er bij niemand serieuze bijwerkingen gevonden. Met de mensen die meededen in deze onderzoeken ging het juist beter. Zo ging bij de meesten het slechte LDL cholesterol omlaag en het goede HDL cholesterol omhoog. Vooral mensen met diabetes type 2 behaalden goede resultaten. Sommigen hoefden zelfs geen insuline meer bij te spuiten! Maar hoe komt het dat dit dieet zo goed werkt?

Een lagere koolhydraatinname verlaagt het bloedsuikergehalte
Insuline is een erg belangrijk hormoon in het menselijk lichaam. Zo heeft insuline controle over het bloedsuikergehalte en de energiereserves in het lichaam. Een van de functies van insuline is om aan de vetcellen in het lichaam te vertellen dat ze vet moeten produceren en om het vet wat er al in de cel zit te behouden. Ook vertelt insuline aan de andere cellen in het lichaam dat ze glucose ( bloedsuiker ) moeten gebruiken voor energie en niet de opgeslagen vetreserves. De bedenkers van het Atkins dieet denken dat een hoog insulinegehalte de productie van vet stimuleert en het verbanden van vet tegen gaat. Wanneer je minder koolhydraten eet zal het insulinegehalte omlaag gaan en de weg vrijmaken voor cellen om vet als energie te gebruiken.

Negatieve energiebalans
Ik ben zelf van mening dat de theorie die ik hierboven heb beschreven voor een gedeelte juist is. Als je deze theorie toepast en voor de rest niet naar andere factoren kijkt zal je minder snel afvallen. Het belangrijkste bij het verliezen van gewicht is nog steeds het creëren van een negatieve energiebalans. Dit betekent dat het lichaam minder energie binnenkrijgt dan dat het nodig heeft. Het lichaam zal dan de vetreserves aanspreken om zo toch aan genoeg energie te komen. Klinkt eigenlijk best logisch toch? Een negatieve energiebalans samen met een lage koolhydraatinname is denk ik de beste manier om gewicht en vet te verliezen.

Beginnen met het koolhydraatarm dieet
Je kan op verschillende manieren beginnen met het koolhydraatarm dieet. Je kan ervoor kiezen om echt een dieet te volgen zoals het Atkins dieet of het eiwit dieet, maar je kan ook zelf je eigen dieet verzinnen. Het is dan handig om eerst je caloriebehoefte voor de dag te berekenen. Voor een vrouw is dit gemiddeld 2000 kcal en voor een man 2500 kcal. Als je jouw caloriebehoefte hebt berekend trek je hier 300 tot 500 kcal van af. Nu weet je hoeveel kcal je moet eten om af te vallen. Probeer dan zo min mogelijk koolhydraten te eten, maximaal 70 gram per dag. Stel je eigen eetschema samen en plan je maaltijden. Maak je geen zorgen want je hoeft niet alles met de hand te berekenen. Er zijn namelijk veel sites waar je gratis je eigen eetdagboek kan bijhouden, ik gebruik zelf fatsecret. En om het nog makkelijker te maken kan je op het internet veel gezonde koolhydraatarm dieet recepten vinden. Houd alles goed bij en je zal binnen no-time gewicht en vet verliezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *