Een eiwitdieet, een goed idee?

Dieet Pro

Eiwitten zijn één van de drie macronutriënten van ons lichaam naast koolhydraten en vetten. Bij een eiwitdieet ga je veel eiwitten eten en vooral minder koolhydraten. Bij een eiwitdieet zal de helft van je calorieën consumptie uit eiwitten bestaan.

In dit artikel zullen we bespreken of een eiwitdieet wel een verantwoorde dieet vorm is.

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten zijn onmisbaar voor je lichaam. Eiwitten zijn de bouwstenen van je cellen en spelen een belangrijke rol bij het behouden van onze spiermassa.

Indien er te weinig eiwitten in ons voedingspatroon opgenomen zijn dan zullen we spiermassa verliezen. Dit is vaak het geval bij crash diëten. Bij een crash dieet eet je nog maar heel weinig calorieën. Als gevolg hiervan krijg je ook minder voedingsstoffen zoals eiwitten binnen. Hierdoor verlies je bij een crash dieet niet alleen vet maar ook spiermassa.

Door het verlies van spiermassa wordt je niet alleen minder sterk, waardoor je een groter risico op botbreuken hebt, ook je rust metabolisme zal er door achteruit gaan.

Eiwit diëten voorkomen dat je tijdens het diëten spiermassa zult verliezen, dit om te voorkomen dat je rust metabolisme achteruit gaat. Een lager rust metabolisme is onwenselijk als je gewicht wilt verliezen, het zal er voor zorgen dat we minder calorieën verbranden waardoor het afvallen moeilijker zal worden.

Eiwitten spelen ook een belangrijke rol bij de aanmaak van hormonen in ons lichaam. De meeste hormonen worden gemaakt uit eiwitten en vetzuren.

Eiwitten heb je ook nodig voor de aanmaak van antilichamen welke ons tegen virussen en bacteriën beschermen.

De gedachte achter het eiwitdieet

Er zit een bepaalde gedachte achter eiwit diëten. Zoals hierboven al aangehaald zorgen voldoende eiwitten ervoor dat we tijdens het diëten geen spiermassa verliezen waardoor het metabolisme op peil blijft.

Een ander voordeel van eiwitten is dat deze de bloedsuikerspiegel niet beïnvloeden, dit in tegenstelling tot koolhydraten. Als de bloedsuikerspiegel te veel stijgt dan zal het lichaam namelijk grote hoeveelheden insuline moeten aanmaken. Hoge insuline waarden zorgen ervoor dat het lichaam vet gaat vasthouden en dat lichaamsvet moeilijk te verbranden is.

Nog een voordeel van eiwitten is dat deze moeilijker te verteren zijn dan koolhydraten. Hierdoor zit je na een maaltijd langer vol en bovendien verbrand je meer calorieën om de eiwitten te kunnen verteren.

Een eiwitdieet lijkt veel voordelen te hebben. Eén van de voordelen welke vooral mannen zal aanspreken is dat je veel eiwitrijke voedingsmiddelen en dus vlees mag eten. Tot zover klinkt het allemaal te mooi om waar te zijn en dat is het helaas ook. Er zitten namelijk ook de nodige nadelen aan een eiwit dieet. Deze zullen we hieronder uiteenzetten.

Nadelen eiwitdieet

Als we veel eiwitten eten dan zal de zuurgraad van ons lichaam te hoog worden. De zuurbalans in ons lichaam wordt dan verstoord wat voor veel klachten kan zorgen. Er kunnen klachten komen aan de maag, de spieren, gewrichten, de darmen en er kan eczeem en haaruitval ontstaan. Zeker als veel eiwitten worden gegeten in combinatie met vet en/of zoet voedsel dan is de kans op een te hoge zuurgraad erg groot. Ook koffie en alcohol hebben een negatief effect voor een gezonde zuurgraad. Met name eiwitten met een dierlijke oorsprong (vlees, vis, eieren, kaas, zuivel) hebben een slecht effect op de zuurgraad.

Tegenover voedsel wat de zuurgraad verhoogt moet voldoende voedsel staan welke een basische werking op de zuurgraad heeft. Hier zorgen groenten en fruit voor.

Verder is aangetoond dat er ook een verband bestaat tussen de eiwitconsumptie en het ontwikkelen van diabetes type 2. Dit ondanks het stabiel blijven van de bloedsuikerspiegel en insulinewaarden bij het eten van eiwitten. Voor iedere 5% aan extra eiwitten die je eet stijgt de kans op het ontwikkelen van diabetes met 20%. Een normaal dieet zou voor 25% uit eiwitten moeten bestaan terwijl een eiwitdieet voor 50% uit eiwitten bestaat. Reken maar uit!

Bij de Ziekte van Alzheimer is ontdekt dat de patiënten een afwijkende hersenstructuur hebben. Rondom de hersencellen is te zien dat zich eiwitten samenklonteren. Deze opeenhoping van eiwitten zorgt ervoor dat de hersencellen verstopt raken en afsterven. Alhoewel er nog veel onbekend is over de Ziekte van Alzheimer is dit iets wat in ieder geval bij alle patiënten aangetoond kan worden.

Het eten van eiwitten wordt ook in verband gebracht met veroudering. Suikermoleculen hechten zich aan eiwitten waardoor er beschadigingen ontstaan of er oxidatie ontstaat. Als we eiwitten in normale hoeveelheden (max 25% van onze calorieën consumptie) eten dan worden de beschadigde eiwitten door de lichaamscellen hersteld of afgevoerd. Als we teveel eiwitten eten dan het lichaam de beschadigde eiwitten niet meer herstellen of afvoeren. De beschadigde eiwitten zullen gaan samenkleven en kunnen de lichaamscellen doen verstoppen waardoor deze afsterven. Dit zorgt voor het verouderingsproces van het lichaam. Het komt er op neer dat je het verouderingsproces door het eten van veel eiwitten versneld.

Conclusie

Een eiwit dieet mag dan wel geschikt zijn om af te vallen, het is zeker geen dieet waarmee we onze gezondheid ondersteunen. Het zal schadelijk zijn voor onze gezondheid. Met name het verstoren van de zuurgraad van het lichaam kan tot vele vervellende kwalen leiden.

Willen we op een gezonde en verantwoorde manier afvallen dan zou je beter kunnen kijken naar een koolhydraatarm dieet waarin veel groente en fruit is opgenomen. Let er hierbij op dat koolhydraten niet allemaal vervangen worden voor eiwitten. Sommige diëten worden gepromoot als koolhydraatarm terwijl het in feite gewoon eiwitrijke diëten zijn. Voor een goede zuurbalans in het lichaam zal in een goed dieet in ieder geval veel groente moeten zijn opgenomen. Groenten zijn natuurlijk niet alleen goed voor de zuurbalans maar ook goed voor de algehele gezondheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *