Drie dingen waar je op moet letten bij het uitkiezen van fitness schema

Dieet Pro

In een veilig, compleet en effectief fitness schema zitten aerobe oefeningen, krachtoefeningen en flexibiliteit oefeningen. Het is belangrijk dat je bij het uitkiezen van een fitness schema op deze drie dingen let.

Aerobe oefeningen ook wel cardio genoemd verbetert de conditie en zorgt voor een gezond hart. Kracht oefeningen misschien wel het belangrijkste component van een fitness schema verbeteren de kracht, zorgen voor grotere spieren en verbeteren het postuur. Flexibiliteit oefeningen zijn nodig om de kracht oefeningen goed uit te voeren en om blessures te voorkomen.

Cardio

Cardio kan zo simpel zijn als wandelen, hardlopen, springtouwen en dans oefeningen. Zo lang er maar een grote spiergroep wordt gebruikt. Zorg ervoor als je cardio doet dat je kiest voor een comfortabel tempo. Een goede indicatie om te kijken of je op het juiste tempo cardio doet is door de hartslag te meten of door de praattest te doen. Je hartslag kan je meten door even pauze te nemen van je cardio oefening en voor 10 seconden het aantal kloppingen te meten. Vermenigvuldig dit met 6 en je hebt je hartslag per minuut. Als je hartslag per minuut tussen 55% en 80% zit van je maximum hartslag ( 220 – leeftijd ) ben je goed bezig. Zorg ervoor dat je 3 keer per week zo’n 30 minuten een cardio oefening doet. Als je veel wilt afvallen kan je dit opvoeren naar 5 keer per week.

Kracht oefeningen

Zorg ervoor dat de krachtoefeningen in je fitness schema bestaan uit oefeningen met losse gewichten, lichaamsgewicht en machines. Dus niet alleen machine oefeningen, het liefst van alles wat. Het is ook belangrijk dat elke spiergroep even hard wordt getraind. Dus niet alleen de armen, maar ook de benen en de buikspieren. En de vrouwen niet alleen de billen trainen!

Start met een gewicht waarbij je makkelijk 8 herhalingen uitvoeren. Probeer elke training iets zwaarder te gaan. Dit kan je doen door meer herhalingen uit te voeren of door het gewicht te verhogen.

Flexibiliteit oefeningen

Zoals je hierboven al las zijn flexibiliteit oefeningen erg belangrijk. Vooral met de huidige standaard van leven. De meeste mensen hebben een kantoor baan waarbij je de hele dag op een stoel zit. Dit is helemaal niet erg, maar kan wel voor klachten zorgen. Het is daarom belangrijk om naast cardio en krachtoefeningen ook flexibiliteit oefeningen te doen.

Het wordt aangeraden om altijd na de krachttraining flexibiliteit oefeningen te doen. Kies een oefening uit en houd de rek 15 tot 30 seconden vast. Probeer tijdens het rekken normaal te ademen. Net zoals kracht oefeningen is het verstandig om ook voor elke spiergroep flexibiliteit oefeningen te doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *