Buikvet verbranden bij stress

Dieet Pro

Als je gezond bent dan kan je (in het kort gezegd) buikvet verbranden door te zorgen voor een negatieve energiebalans. Je lichaam zal lichaamsvet gaan verbranden omdat het onvoldoende energie uit de voeding krijgt. Als je last van stress hebt, overspannen bent of een burn-out hebt dan speelt er nog iets anders een rol bij het verbranden van buikvet. Bij stress is het namelijk veel moeilijker om buikvet te kunnen verbranden.

Door stress raakt de hormoonhuishouding uit balans. Eén van de hormonen welke uit balans raakt is het stresshormoon cortisol.

Wat is cortisol?
De bijnierschors maakt het hormoon cortisol aan uit cholesterol. Het hormoon cortisol heeft in het lichaam vele functies waaronder de vertering van ons voedsel, het slaap- en waakritme en ons afweersysteem.

De functie van cortisol
Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd, terwijl dit eigenlijk niet helemaal juist is. Bij fysieke en/of psychologische stress komt adrenaline en noradrenaline vrij, dit zorgt ervoor dat we alerter zijn en beter met de stressvolle situatie kunnen omgaan (door te vechten of te vluchten). Het verlies van energie compenseert het lichaam door het aanmaken van cortisol, anders zouden we ook na een stressvolle situatie in de hoge staat van alertheid blijven, welke veel energie kost. Cortisol is dus eigenlijk een stress-response hormoon.

Bij langdurige stress raakt de aanmaak van cortisol uit balans. Omdat men constant gestrest is door de druk van het werk, het gezinsleven, deadlines, constant in verbinding staat met anderen via social media enz. raakt het lichaam in een constante vecht of vluchtmodus. Het lichaam blijft dan stress hormonen aanmaken. Dit zorgt ervoor dat je lichaam de functies (en energie) voor de spijsvertering en het immuunsysteem naar de achtergrond verschuift.

Je lichaam kent niet het verschil tussen moeten vluchten voor een wild dier of moeten vechten tegen een deadline. De stresshormonen welke vrijkomen zijn hetzelfde. Het verschil met moeten vluchten voor een wild dier is dat dit maar tijdelijk is. Terwijl de stress van deadline na deadline constant aanwezig is. Je lichaam schakelt door de stresshormonen naar een overlevingsstand waardoor eiwitten en glycogeen worden omgezet in glucose om de spieren van energie te voorzien (zodat je kan vluchten of vechten). De bloeddruk wordt hoger en de hartslag wordt sneller. Bij stress bevindt je lichaam zich constant in en stand welke bedoeld is voor korte noodsituaties.

Bronnen van fysieke stress welke kunnen leiden tot een te hoge aanmaken van cortisol zijn onvoldoende nachtrust en ongezonde voeding. Door het eten van ongezonde voeding wordt het lichaam zwaar belast en bij onvoldoende nachtrust kan het lichaam onvoldoende herstellen van inspanningen.

Het effect van cortisol op het buikvet
Cortisol verhoogt de eetlust wat het alleen maar moeilijker maakt om buikvet te verliezen. Verder kan cortisol er toe leiden dat je meer eet dan je nodig hebt, je krijgt niet of onvoldoende het signaal dat je genoeg hebt waardoor je blijft eten. Het lichaam zal onder invloed van cortisol ook meer vet gaan vast houden en het verbranden van vetcellen wordt bemoeilijkt.

Andere gezondheidseffecten van cortisol
Het mag duidelijk zijn dat een cortisolhuishouding welke uit balans is, slecht is als je buikvet wilt verliezen. Andere gezondheidsproblemen welke zich voortdoen als gevolg van een cortisolhuishouding welke uit balans is, zijn geheugenverlies, concentratieverlies en depressieve gevoelens. Een stresshormoonhuishouding welke langdurig uit balans is kan leiden tot een depressie en/of een burn-out. Andere symptomen welke zich voordoen zijn problemen met het functioneren van de schildklier, het verlies van spiermassa en een verminderde botdichtheid.

Hoe kan je buikvet verbranden bij stress?
Om buikvet te verbranden zal op de eerste plaats zal je calorie inname lager moeten zijn dan wat je calorie behoefte is. Dit is altijd een voorwaarde om buikvet te kunnen verbranden. Bij een calorie overschot zal er vet opgeslagen worden rondom de buik. Bij een calorie tekort zal je lichaam zijn energie gaan halen uit de vetreserves, waar onder de vetreserves welke zijn opgeslagen rondom de buik. Dit geldt niet alleen voor mensen met stress maar ook voor gezonde mensen.

Bij stress heb je vanwege de te hoge stresshormoonwaarden te maken met een extra grote hindernis als je buikvet wilt verliezen. Het is daarom zaak om er voor te zorgen dat de cortisolwaarden weer normale niveaus krijgen en dat de stresshormoonhuishouding weer in balans komt. Dit kan je doen door er voor te zorgen dat psychische stress en fysieke stress wordt verminderd. Makkelijker gezegd dan gedaan.

Bronnen van fysieke stress kunnen zijn: een chronisch slaap tekort, ongezonde voeding, zwaar lichamelijk werk of te intensief sporten. Als je last van buikvet hebt dan is te intensief sporten waarschijnlijk niet de reden van verhoogde te hoge stresshormoonwaarden.
Zorg er voor dat je altijd in ieder geval 8 uur per nacht rust hebt, wat daarbij ook belangrijk is dat je een regelmatige nachtrust hebt. Ga iedere avond op dezelfde tijd naar bed en sta iedere ochtend om dezelfde tijd op, ook in het weekend.

Bij ongezonde voeding wordt het lichaam zwaar belast om het vette en/of suikerrijke voedsel te verteren en om de gifstoffen af te voeren. De fysieke stress welke dit voor het lichaam veroorzaakt kan je eenvoudig wegnemen door gezond te gaan eten. Geen gefrituurde voedingsmiddelen, geen suikerhoudende voedingsmiddelen of drinken, geen alcoholhoudende dranken en matig met vet voedsel.

Bij psychische stress is het belangrijk dat er momenten van ontspanning en rust in je leven gecreëerd worden zodat de boog niet altijd gespannen staat. Stressen voor een deadline kan op zich weinig kwaad, als dit een dag of enkele dagen duurt. Maar als er een patroon ontstaat waarbij je van deadline naar deadline leeft, en de boog dus altijd gespannen staat, dan zal je moeten bekijken of dit anders kan. Misschien een andere functie, een andere baan of bekijken met je werkgever of er een oplossing is. Misschien kan je versterking krijgen. Momenten van ontspanning zal je moeten creëren door zo nu een dan tijd vrij te maken om wat leuks te gaan doen, iets waarvan je kan genieten, iets wat je energie geeft in plaats van dat het energie kost.  Waar veel mensen baat bij hebben is het doen van mindfulness, yoga of meditatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *