Afvallen met groene smoothies

Dieet Pro

Groene smoothies zijn niet alleen super gezond, groene smoothies helpen ons ook om af te vallen. Door af te vallen met behulp van groene smoothies zorg je ervoor dat je tijdens het afvallen gezond blijft. De groene smoothies zitten bordenvol vitamines en mineralen zodat je deze tijdens het afvallen niet tekort zal komen.

Als je gaat afvallen met groene smoothies is het niet de bedoeling dat je alleen maar leeft op groene smoothies. Veel mensen welke aan het lijnen zijn met groene smoothies vervangen het ontbijt en de lunch voor een groene smoothie. Maar je kan ook volstaan door alleen het ontbijt of de lunch te vervangen voor een groene smoothie.

Omdat groene smoothies maar weinig eiwitten bevatten is het belangrijk om er op te letten dat je niet te weinig eiwitten binnen krijgt. Daarom is het van belang dat er bij in ieder geval 1 maaltijd eiwitten zijn opgenomen. Dit kan je het beste doen bij het avondeten door mager rundvlees, kipfilet of vis te eten. Je kan ook je groene smoothie van eiwitten voorzien door er een eiwitrijk superfood aan toe te voegen.

Groene smoothies bevatten relatief weinig calorieën en zijn daarom zeer geschikt om af te vallen. Daarnaast zijn groene smoothies lekker om te drinken. De eerste keer voelt het een beetje raar aan. De groene smoothie ziet er door zijn groene kleur niet aantrekkelijk uit om te drinken. Maar het fruit in de groene smoothie zorgt ervoor dat de smoothie heerlijk zoet er fris van smaak is.

Waarvan worden groene smoothies gemaakt?
Groene smoothies worden gemaakt van groene bladgroenten, fruit en een vloeistof. Als groene bladgroenten kan spinazie, boerenkool, snijbiet, andijvie, paksoi of sla worden gebruikt.

In principe kunnen alle soorten fruit aan de groene smoothie worden toegevoegd. Desgewenst meerdere soorten fruit om de smoothie extra smaak en vitamines te geven. Bij de keuze van fruit moet er alleen opgelet worden dat er niet voor een fruitsoort gekozen wordt waarvan de smaak te dominant kan overheersen, zoals bij grapefruit en ananas het geval is.

Een vloeistof is bij het bereiden van een groene smoothie altijd nodig. Zonder vloeistof zou er een dikke en ondrinkbare brei ontstaan. Meestal wordt gewoon water gebruikt. Maar om de groene smoothie wat voedzamer te maken kan ook gebruik gemaakt worden van kokosmelk of ongezoete amandelmelk. Kokoswater wordt ook wel gebruikt, vanwege de hydraterende werking is kokoswater een goede keuze voor een groene smoothie na het sporten.

De groene smoothies worden gemaakt in een blender of een slow-juicer. In de blender worden de groenten en het fruit helemaal fijn gemalen zodat de smoothie een gladde textuur krijgt en goed drinkbaar is. Er kan ook gebruik gemaakt worden van een slow-juicer voor het bereiden van een groene smoothie, dit zorgt voor een nog gladdere textuur.

Als we groente bereiden dan gaat 20 tot 50% van de vitamines verloren. De vitamines worden letterlijk kapot gekookt. Afhankelijk van hoeveel water we bij het koken gebruiken en hoe lang we de groente koken gaat een bepaald deel van de vitamines verloren. Omdat bij de bereiding van groene smoothie rauwe bladgroenten worden gebruikt gaan er door verhitting geen vitamines verloren. Omdat een blender warm kan worden (waardoor er vitamines bij de bereiding van de groene smoothie verloren kunnen gaan) wordt bij het bereiden van een groene smoothie ook wel gebruik gemaakt van een slow-juicer. Daar staat wel weer een nadeel tegenover: in de slow-juicer blijft het pulp van de groente en het fruit achter waardoor er voedingsvezels verloren gaan. Dit kan weer gecompenseerd worden door een vezelrijk superfood aan de smoothie toe te voegen.

Groene smoothies en het effect op onze gezondheid
Groene smoothies worden gemaakt van groene bladgroenten. Groene bladgroenten bevatten chlorofyl (bladgroen) en heeft een goede uitwerking op onze gezondheid. Chlorofyl heeft een detox werking en reinigt de lever en de darmen. Het maakt het bloed basisch, draagt bij aan onze weerstand en we gaan ons er energieker door voelen.

Naast chlorofyl bevatten groene smoothies veel vitamines, mineralen en antioxidanten. Welke vitamines, mineralen en antioxidanten hangt af van de gebruikte groene bladgroenten en vruchten. Als er veel wordt afgewisseld tussen de verschillende groene bladgroenten soorten en fruitsoorten dan krijg je met groene smoothie een groot spectrum van vitamines, mineralen en antioxidanten binnen. Uitzondering daarop is o.a. vitamine B12 welke alleen zit in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong zoals zuivel, eieren, vlees en vis.

Groene smoothies en superfoods

Superfoods zijn voedingsmiddelen welke veel voedingsstoffen per gewichtseenheid bevatten. Een groene smoothie kan prima gedronken worden zonder superfood. Door een superfood aan groene smoothies toe te voegen kunnen we ze nog gezonder maken of het gebrek van bijvoorbeeld eiwitten compenseren.

Superfoods welke goed te verwerken zijn in groene smoothies zijn hennepzaad, rauwe cacaopoeder, chiazaad, lijnzaad en zonnebloempitten. Hieronder zullen we kort de eigenschappen van deze superfoods uiteen zetten:

 

 

 

  • Hennepzaad
    Hennepzaad is rijk aan hoogwaardige eiwitten en is daardoor ideaal om eiwitten aan de groene smoothie toe te kunnen voegen. Daarnaast is hennepzaad rijk aan omega-3, -6 en -9 vetzuren en de vitamines B1, B2, B3 en B6 en het is een goede bron van voedingsvezels
  • Rauwe cacaopoeder
    Met rauwe cacaopoeder kan je een chocoladesmaak aan je groene smoothie geven. Rauwe cacaopoeder bevat veel flavonoïden een belangrijke antioxidant. Daarnaast bevat rauwe cacaopoeder de nodige eiwitten, vetten en veel soorten vitamines en mineralen.
  • Chiazaad
    Chiazaad is rijk aan voedingsvezels en zorgen voor een vol gevoel. In de maag neemt het chiazaad vocht op waardoor we een vol krijgen. Om deze reden worden chiazaad vaak gebruikt in groene smoothies bij het lijnen. Daarnaast is chiazaad super gezond, het bevat eiwitten, vetzuren, vitamine B1, B2, B3, calcium en ijzer.
  • Lijnzaad
    Lijnzaad wordt ook gebruikt vanwege zijn voedingsvezels. Daarnaast is lijnzaad rijk aan het gezonde alfa-linoleenzuur. Lijnzaad is rijk aan de vitamines B1 en B2. En de mineralen calcium, kalium, magnesium en zink.
  • Zonnebloempitten
    Zonnebloempitten worden ook gebruikt vanwege de voedingsvezels. Zonnebloempitten zijn daarnaast een goede bron van gezonde onverzadigde vetzuren. Zonnebloempitten bevatten de mineralen fosfor, seleen, koper, mangaan, magnesium en de vitamines B, B6, E en foliumzuur.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *