Afvallen met een eiwitdieet

Dieet Pro

Bij een eiwitdieet is het noodzakelijk om weinig koolhydraten in te nemen en veel eiwitten.  Als u veel eiwitten inneemt, krijgt u minder snel honger omdat u een langere verzadiging heeft, dit komt omdat uw lichaam een aantal hoeveelheden aminozuren nodig heeft om geen trek te hebben. De eiwitten zijn gemaakt van aminozuren, dus zo krijgt u er genoeg van binnen en heeft u minder snel honger. Het is daarom ook niet zo moeilijk om een eiwitdieet vol te houden.  Ook valt u af omdat u lichaam weinig koolhydraten hoeft te verbanden en daarom verbrand uw lichaam de vetreserves. Hierdoor valt u af en dit kan ook snel gaan. De spiermassa die u heeft, blijft u behouden door de eiwitten.

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten zijn een van de meest belangrijkste voedingstoffen die ons lichaam niet kan missen. Eiwitten worden ook wel proteïne genoemd en heeft verschillende functies in ons lichaam. Eiwitten zijn energiebronnen, dit geeft ons dus energie. Ook zijn het bouwstoffen, ze helpen onder andere bij de bouw van de cellen, organen, botten en de spieren. Er zijn twee soorten eiwitten, natuurlijke en dierlijke eiwitten. De dierlijke eiwitten komen voor in vlees, vis en zuivelproducten en de plantaardige eiwitten komen voor in schimmels zoals: paddenstoelen en champignons, maar ook in noten en producten met veel graan. Een volwassene heeft gemiddeld 0.8 gram eiwitten per dag nodig, maar als u actief sport en bezig bent met het opbouwen van spiermassa, dan moet u minstens 1,5 gram eiwitten per dag binnen krijgen. Als u zich aan een eiwitdieet houdt, kunt u ook veel afvallen.

Etenswaren met een hoog eiwitgehalte

Een aantal producten met een hoog eiwitgehalte zijn: noten, kipfilet, zalm, sojamelk, karnemelk en falafel. Heeft u geen tijd om deze producten elke dag te bereiden, dan kunt u ook de maaltijden van tevoren maken, invriezen en daarna opwarmen. Dit is een welbekende methode, omdat het weinig tijd inneemt en het is ook nog eens eenvoudig. Bepaalde merken zoals Atkins verkopen etenswaren met weinig koolhydraten en veel eiwitten, deze kunt u dus ook aanschaffen en dan weet u zeker dat u goed zit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *