Afvallen door 1 kleine aanpassing

Dieet Pro

“Ik heb alles al geprobeerd, maar ik verlies maar geen gewicht. Wat moet ik doen?” In de meeste gevallen is afvallen simpel. Een mens heeft een bepaald aantal calorieën nodig, bijvoorbeeld 2000. Eet je meer dan 2000, dan neemt je lichaam meer energie op dan het nodig heeft.

Evolutionair gezien zijn we geprogrammeerd om overtollige energie op te slaan – in vet. Vroeger was er immers niet elke week een mammoet te eten. Wanneer er toegang was tot een sappige sabeltandtijger, kon je lichaam langer overleven op de aangelegde reserves. Nadien worden de opgeslagen vetreserves dan weer omgezet in energie, wanneer je minder dan je benodigde 2000 calorieën eet.

Nu hebben we echter een toegang tot eten wanneer we willen, en hoeveel we willen. In de winkel, via je telefoon en via het internet. Voor een kleine prijs kan ik binnen 15 minuten een koerier hebben aan mijn deur met een vettige pizza. Onze prehistorische lichamen zijn hier jammer genoeg niet voor gemaakt.

We wijken af – welke aanpassing moet ik nu doen?

1 slechte gewoonte. Iedereen heeft hem. Drink je een glas cola bij je middagmaal? Eet je een Mars-reep als 4-uurtje? Laat deze dan links liggen. Dit kan al snel 200 calorieën zijn. De vuistregel is: per 6000 calorieën dat je teveel eet, kom je 1 kilo bij. De omgekeerde redenering is niet altijd geldig, maar algemeen genomen kunnen we dus zeggen: per slechte gewoonte die je aanpast, val je per maand 1 kilo af.

Niet enkel voeding!

Herinner je nog onze onbekende persoon die 2000 calorieën nodig heeft? Als deze persoon een rondje gaat lopen, of een sessie buikspieroefeningen achter de kiezen heeft, mag deze persoon ipv 2000 plots 2200 calorieën eten. Dit is meteen een extra kilo eraf per maand!

Zo zie je maar dat elke kleine aanpassing een bepaalde impact heeft op je gewicht. Onthoud: wanneer je 10 kleine stapjes zet, zet je ook 2 grote stappen. Beter om traag maar zeker goede gewoontes op te bouwen, dan een absurd dieet te beginnen die je toch stopt na 2 weken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *