12 redenen om kiwi’s te eten

Dieet Pro

Kiwi’s zien er prachtig uit met hun heldergroene kleur en ze hebben een lekkere exotische smaak. Maar de echte voordelen van kiwi’s, zijn de gezondheidsvoordelen. In dit artikel lees je meer over 12 belangrijke gezondheidsvoordelen van kiwi’s.

1: Zeer geschikt als je wilt afvallen

Kiwi’s hebben een lage glycemische index en bevatten veel vezels. Hierdoor zorgen ze niet voor pieken in de bloedsuikerspiegel, zoals sommige andere fruitsoorten wel doen. Als je kiwi’s eet, hoeft je lichaam dus niet ineens veel insuline aan te maken, waardoor je vetverbranding niet verstoord wordt.

2: Helpt je spijsvertering

Kiwi’s eten is goed voor je spijsvertering. Ze bevatten namelijk actinidine. Dit is een enzym dat helpt bij het afbreken van eiwitten. Hierdoor helpen kiwi’s je bij het verteren van je eten, net zoals papaïne uit papaja’s en zoals bromelaïne uit ananassen dat doen. Ook zijn kiwi’s een goede bron van vezels. Vezels heb je nodig voor een goede werking van je darmen. Ze helpen onder andere bij het voorkomen van obstipatie.

3: Beschermt tegen DNA schade

Een studie die werd uitgevoerd door Collins, Horska en Hotten toonde aan dat de unieke combinatie aan antioxidanten in kiwi’s, ervoor zorgt dat deze fruitsoort je beschermt tegen DNA schade. Ze helpen bij het beschermen van je cellen tegen oxidatieve schade. Meerdere experts zijn daarom van mening dat kiwi’s helpen bij het voorkomen van kanker.

4: Helpt je bloeddruk onder controle houden

Doordat kiwi’s zoveel kalium bevatten, helpen ze bij het onder controle houden van je bloeddruk. Kalium zorgt voor balans doordat het de effecten van natrium neutraliseert.

5: Verbetert je immuunsysteem

Kiwi’s zitten bomvol vitamine C en andere antioxidanten. Hierdoor geven ze je immuunsysteem een flinke boost.

6: Helpt het lichaam ontgiften

Kiwi’s helpen je lichaam om ongewenste stoffen kwijt te raken. De vezels in kiwi’s binden gifstoffen aan zich in het darmkanaal, waarna ze het lichaam verlaten.

7: Geschikt voor diabetespatiënten

Dankzij de glycemische index van kiwi’s, zijn ze zeer geschikt voor diabetespatiënten. Kiwi’s vallen in de categorie ‘laag’. Dit betekent dat ze gezond zijn en dat diabetici ze zonder problemen kunnen eten.

8: Goed voor onze huid

Kiwi’s zijn een goede bron van vitamine E. Vitamine E is een antioxidant waarvan bekend is dat het helpt bij het voorkomen van huidveroudering.

9: Helpt tegen hartproblemen

Twee tot drie kiwi’s per dag eten, helpt om bloedstolling met 18% te verminderen. Ook vermindert het eten van een paar kiwi’s per dag het triglyceridengehalte met 15%. Triglyceriden is een soort vet dat in ons bloed zit. Om bloedstolling te voorkomen, worden ook vaak aspirines gebruikt. Deze hebben echter veel bijwerkingen. Met kiwi’s bereik je hetzelfde effect, maar dan zonder vervelende bijwerkingen en met extra gezondheidsvoordelen.

10: Beschermt tegen netvliesveroudering en andere oogproblemen

De grootste oorzaak van oogproblemen bij ouderen is netvliesveroudering. Een onderzoek onder meer dan 110.000 mensen toonde aan dat het eten van minimaal drie porties fruit per dag netvliesveroudering met 36% verminderde. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de grote hoeveelheid luteïne en zeaxanthine die kiwi’s bevatten. Tijdens het onderzoek werden de effecten van zowel fruit als groenten onderzocht, maar bij groenten kwamen niet dezelfde resultaten naar voren als bij fruit.

11: Beschermd tegen pesticiden

Dankzij hun dikke schil, wordt het vruchtvlees van kiwi’s beschermd tegen pesticiden. Bij kiwi’s hoef je dus niet bang te zijn voor deze gifstoffen, ook als ze niet biologisch zijn.

12: Goed voor het zuur-base evenwicht

Voor een gezond voedingspatroon, dient er een goede balans te zijn tussen zure en alkalische voeding. Kiwi’s vallen in de categorie fruit dat sterk alkalisch is. Dit betekent dat het rijk is aan mineralen, waardoor het voor een goede balans zorgt. Ons voedingspatroon bevat over het algemeen namelijk veel verzurende voedingsstoffen.

Het moge duidelijk zijn dat kiwi’s ons vele gezondheidsvoordelen bieden. Ze zijn geschikt voor diabetici, voorkomen allerlei gezondheidsproblemen, helpen om onze spijsvertering en ons immuunsysteem gezond te houden en ze zijn goed voor onze huid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *